مهشاد بلالی دهکردی؛ حسین پورشهریار؛ زهرا جهانبخشی
چکیده
هدف این پژوهش، پیش بینی سازگاری اجتماعی کودکان دبستانی براساس تعارضات زناشویی و مهارتهای تنظیم شناختی هیجان مادران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل مادرانی بود که در پاییز 1400 در شهرستان شهرکرد، کودکان دبستانی داشتند؛ که 377 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، پیش بینی سازگاری اجتماعی کودکان دبستانی براساس تعارضات زناشویی و مهارتهای تنظیم شناختی هیجان مادران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل مادرانی بود که در پاییز 1400 در شهرستان شهرکرد، کودکان دبستانی داشتند؛ که 377 نفر از آنها به روش در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای آزمون شخصیت کالیفرنیا (1953)، تعارضات زناشویی ثنایی (1379) و تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) جمعآوری و با روش رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها رابطه منفی و معنی داری بین تعارضات زناشویی و مهارتهای تنظیم شناختی هیجان منفی (01/0P<) و رابطه مثبت و معنی داری بین مهارتهای تنظیم هیجان مثبت با سازگاری اجتماعی کودکان دبستانی (01/0P<) را نشان دادند. به طوری که بین ابعاد کاهش همکاری، افزایش واکنش هیجانی، کاهش رابطه با خانواده همسر با سازگاری اجتماعی و بین ابعاد نشخوار فکری و ملامت دیگران با سازگاری اجتماعی رابطه منفی و معنی دار همچنین بین پذیرش و تمرکز مجدد مثبت با سازگاری اجتماعی کودکان رابطه مثبت و معنی دار به دست آمد. به طور کلی تعارضات زناشویی بین والدین و دشواری در نظیم شناختی هیجانات میتواند باعث عدم سازگاری اجتماعی کودکان در مقطع دبستان شود.